W serii Collection Nouvelle, poświęconej najnowszej literaturze francuskojęzycznej, nakładem Wydawnictwa NOWE ukazała się w przekładzie Jakuba Jedlińskiego druga książka  Amélie Nothomb, słynnej belgijskiej pisarki tworzącej w języku francuskim. 20 marca przypada Międzynarodowy Dzień Języka Francuskiego i Międzynarodowy Dzień Frankofonii.

Amélie Nothomb : © Nikos Aliagas

„Księga sióstr” to jej kolejna mała powieść w wielkim stylu. We Francji została wydana przez Albin Michel w sierpniu 2022 roku, a seria spotkań z czytelnikami i wywiadów udzielonych przez pisarki – siostry Amelie i Juliette Nothomb wywołała wielkie poruszenie. Przy okazji też głośno wybrzmiał aktualny temat siostrzeństwa, rozumianego  nie tylko jako relacja sióstr, ich pokrewieństwo w sensie biologicznym, ale także jako idea pozytywnych relacji kobiet w ogóle, przyjacielskich i mentorskich, międzypokoleniowych – ich poczucia wspólnoty, porozumienia, współpracy, solidarności i wzajemnego wsparcia wynikająca z podobieństwa doświadczeń. Z nadzieją na lepszą przyszłość świata w duchu braterstwa (franc. fraternité) i siostrzeństwa (franc. sororité).

W poprzedniej swojej powieści „Do pierwszej krwi”, osobistej, na pozór lekkiej, a jednak wstrząsającej, nagrodzonej prestiżową Prix Renaudot 2021,  Amélie Nothomb oddała hołd swojemu ojcu, mówiąc jego głosem. Zaledwie trzy epizody z dzieciństwa i młodości Patricka Nothomba, belgijskiego dyplomaty, zupełnie wystarczyły pisarce, by po mistrzowsku przedstawić zarówno słabość, jak i siłę człowieka.

KSIĘGA SIÓSTR również mieści się w osobistym, typowo francuskim nurcie autofikcji (jak książki noblistki Annie Ernaux), a jest to opowieść o bezwarunkowej i nieoczywistej miłości sióstr, z wątkiem autobiograficznym. Osobliwa historia rodzinna jest pełna podziwu, zazdrości, niechęci, i… rocka, którego wielbicielką jest Amélie Nothomb. Główne bohaterki, Tristane i Laetitię, łączy od wczesnego dzieciństwa więź o wiele silniejsza niż relacja z rodzicami zapatrzonymi w siebie nawzajem.

Pisarka subtelnie gra na emocjach; świat widziany oczami starszej z sióstr, „małej zgaszonej dziewczynki” zranionej słowami bliskich, wywołuje śmiech i łzy, a porażająco zwięzły przekaz o relacjach rodzinnych odbiera mowę.

To mistrzowska proza z pazurem i  kobiecym przesłaniem: „Słowa mają tę moc, którą sama im nadasz”.

AMÉLIE NOTHOMB – urodzona w 1966 roku belgijska pisarka tworząca w języku francuskim, która od swojego debiutu („Higiena mordercy”, 1992) publikuje co roku jedną powieść. Jej książki, przetłumaczone łącznie na ponad czterdzieści języków, trafiają zarówno na listy bestsellerów, jak i do programów szkolnych, są nagradzane i ekranizowane. Jest znana z kontrowersyjnych wypowiedzi i ekscentrycznego stylu bycia. Na jej cześć nazwano odmianę róży, a także asteroidę. Twórczość Amélie Nothomb charakteryzuje zwięzła forma, pecyzyjny język, czarny humor, wątki groteskowe i autobiograficzne. W serii Collection Nouvelle, nakładem Wydawnictwa NOWE ukazały się jej powieści „Do pierwszej krwi” i „Księga sióstr” w przekładzie Jakuba Jedlińskiego.

W powieściach, które ukazują się w serii Collection Nouvelle Wydawnictwa NOWE, wątek kobiecy jest bardzo wyraźnie zarysowany. W polifonicznej powieści „Niecierpliwe” kameruńska pisarka Djaïli Amadou Amal oddała głos kobietom z Sahelu, w „Wielkim wężu” Pierre Lemaitre, mistrz francuskiego kryminału nakreślił intrygującą postać głównej bohaterki, niezrównanej Mathilde, wszystkie barwy relacji matki i córki odkrywa Laura Ulonati w minipowieści francusko-włoskiej „Cały ten błękit”,  w „Czarownicach z Baskonii” pisarki i scenarzystki Bernadette Pecassou zachwyca galeria kobiecych postaci: pięknych, mądrych, wolnych. Imponująca powieść „Serce nie ustaje” Grégoire’a Bouilliera, którą polscy czytelnicy uznali za najlepszą francuską powieść 2022 roku (Polski Wybór Nagrody Goncourtów), odkrywa enigmatyczne losy paryskiej modelki, z kolei bohaterka „Samotnej róży” autorstwa Muriel Barbery w Kioto poznaje miłość i zaczyna akceptować japońską część swojej tożsamości.

Siostrzany temat powróci w powieści „Prawie siostry” Cloé Korman, a jesienią ukaże się piękna kobieca powieść o dojrzałej miłości i sile więzi człowieka z naturą „Pies przy moim stole” Claudie Hunzinger, nagrodzona Prix Femina 2022, wyróżniona w Programie Boy-Żeleński 2024 Instytutu Francuskiego w Polsce.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

0 Shares:
Może zainteresować Cię także