Początek roku szkolnego to mnóstwo emocji: nowe znajomości, nowe wyzwania, kolejne umiejętności do opanowania i spora porcja wiedzy do przyswojenia. Szczególnie dla dzieci – i ich rodziców – które idą do szkoły lub przedszkola po raz pierwszy, te początki mogą być trudne i wiązać się z lękiem. Podpowiadamy kilka książek – dla dzieci, rodziców i pedagogów, które ułatwią zmierzenie się z emocjami związanymi z nowym. Polecamy tytuły, które wesprą rozwój emocjonalny i intelektualny dzieci!
Karen Treisman, Sekret krokodyla (przeł. Katarzyna Kmieć-Krzewniak)
Wydawnictwo Levyz
Wielowymiarowy podręcznik, który został objęty programem brytyjskiego NHS – książka na receptę. Zawiera bajkę psychoterapeutyczna, skarbnicę ćwiczeń i sfotografowanych metod kreatywnej pracy, metodyczny rozdział dla rodziców i terapeutów. Autora wykorzystuje interwencje oparte na oddziaływaniu wielozmysłowym, metodach terapii narracyjnej, Theraplay, technikach mentalizacji, technikach wyobrażeniowych, metaforach terapeutycznych. Książka ma duży format, co ułatwia kserowanie zawartych w niej kart pracy. Zastanowimy się, dlaczego krokodyl Cleo był agresywny? Dlaczego odpychał od siebie zwierzęta, które były dla niego dobre? Wiele dzieci, podobnie jak krokodyl Cleo, nauczyło się, że – aby uchronić się przed krzywdami – lepiej zaatakować kogoś niż zostać zaatakowanym, lepiej odrzucać innych niż samemu zostać odrzuconym. Podręcznik powstał z myślą o wspieraniu dzieci w wieku 5-10 lat, które aby uchronić się przed doznawaniem bólu, nauczyły się wznosić wokół siebie mur, ukrywać swoje rany, a także wyrażać odczuwane cierpienie, strach, wstyd i smutek poprzez odrzucanie innych i agresywny wzorzec zachowania, publikacja może być jednak pomocna dla każdego dziecka. Oprócz bajki terapeutycznej, zawiera wiele strategii, pomysłów kreatywne zajęcia, które pomogą dziecku: odkrywać, poprawiać i wzmacniać relacje; zrozumieć skąd się biorą nasze rany; znaleźć sposoby na używanie swoich obronnych kolców, kiedy tego potrzebujemy, ale także czuć się komfortowo i chować je, kiedy nie grozi nam niebezpieczeństwo.
Idealna lektura dla: rodziców i nauczycieli do wspólnego czytania i pracy z dzieckiem
Tematy przewodnie: radzenie sobie z agresją, lęki, rozwój emocjonalny
Katarzyna Kucewicz, Marcelinka
Wydawnictwo Frajda
SIEDEM OPOWIADAŃ O ROZPOCZYNANIU SZKOLNEJ PRZYGODY, W KTÓRYCH ODNAJDĄ SIĘ WSZYSTKIE DZIECI, TAKŻE TE WYSOKO WRAŻLIWE. Poznajcie Marcelinkę – bardzo wrażliwą dziewczynkę, która właśnie rozpoczyna pierwszą klasę. Czeka ją mnóstwo znanych każdemu pierwszakowi przygód – nowe miejsca, nauczyciele i koleżanki. A przede wszystkim– cała gama najróżniejszych emocji! Jak to jest, gdy biała bluzka drapie i trudno w niej wytrzymać? Jak się odnaleźć w klasie, w której nie zna się nikogo? Czy świetna szkolna zabawa może wiązać się z nadmiarem wrażeń i hałasu? W książce o Marcelince psycholożka Katarzyna Kucewicz w autentyczny sposób pokazuje świat wyjątkowo wrażliwego dziecka, a także wyzwania, które czyhają w pozornie zwyczajnej codzienności. Krótkie opowieści są wsparciem zarówno dla bardzo wrażliwych dzieci, jak i dla ich rodziców czy opiekunów. Czytając o Marcelince, dowiecie się, jak wesprzeć ponadprzeciętnie wrażliwe dzieci i jak pomóc im odnaleźć się w pełnej bodźców szkolnej rzeczywistości. Jak sprawić, by czuły się ze sobą dobrze i umiały czerpać ze swojej wrażliwości. Bo różnorodność jest po prostu ok!
Idealna lektura dla: wrażliwych dzieci i ich rodziców
Tematy przewodnie: nowy rok szkolny, pierwsza klasa, idę do szkoły
Deborah Marcero, Odkręćmy emocje (przeł. Agnieszka Urbanowska)
Wydawnictwo Levyz
Wyrusz w kolorową podróż do świata emocji i uczuć. Odważ się czuć, kochać swoje emocje i je uwalniać. Wszystkie! Te przyjemne i nieprzyjemne. Odkręć emocje i uwolnij siebie!
Leoś czuje się przytłoczony swoimi emocjami i uczuciami, dlatego zamyka je w słoiczkach.
Kiedy odkrywa w sobie odwagę, by je poczuć i uwolnić, wszystko staje się piękniejsze. Piękna, wizualna lekcja psychologii w duchu Montessori. Wyśmienicie napisana i fantastycznie zilustrowana. Będzie początkiem pierwszych rozmów o emocjach. Jakie kolory mają twoje emocje? Czy potrafisz je nazwać? Co się dzieje, kiedy powstrzymujemy i tłumimy nasze emocje? Co zrobić, żeby zapobiec wielkiej eksplozji emocji? Co robić, kiedy poczujesz w sobie pustkę? Odpowiedź jest prosta: podziel się z kimś, tym co czujesz. Artystka posługuje się znaną już małym Czytelnikom metodą kodowania emocji kolorami, w bogatszym i głębszym znaczeniu. Na stronie wydawcy znajdziesz dodatkowe narzędzia do kreatywnej pracy psychologicznej z książką.
The Indie Bestseller, Książka Roku według Entertainment Weekly i School Library Journal.
Idealna lektura dla: rodziców i dzieci do wspólnej lektury
Tematy przewodnie: emocje, praca z kolorami, rozwój emocjonalny i artystyczny
Ludmiła Urbaniak, Rozwijamy inteligencję emocjonalną dziecka
Wydawnictwo Literat
Niniejsza książka zawiera zestaw ćwiczeń, które pozwolą dziecku rozwijać w formie zabawy zdolności umysłowe: spostrzegawczość, logiczne myślenie, koncentrację uwagi i pamięć. Różnorodne zadania rozbudzą ciekawość poznawczą i zachęcą do wytrwałej pracy. Ćwiczenia mogą być wykorzystywane do pracy z dzieckiem przez rodziców w domu, a także być używane w pracy w placówce edukacyjnej lub w pracy terapeutycznej.
Idealna lektura dla: rodziców, nauczycieli, terapeutów
Tematy przewodnie: rozwój umysłowy dziecka
Karolina Anna Janik, Oswajamy emocje z Limbisiem
Warszawska Firma Wydawnicza
Ludziom jest niezwykle ciężko mówić o emocjach. A tym bardziej zagadnienie to jest trudne dla dzieci. Karolina Janik w poetyckiej formie przygotowała „podręcznik obowiązkowy” w bardzo przystępny sposób obrazujący czym są podstawowe emocje oraz jak się one objawiają. Poprzez wykreowanie chłopca o imieniu Limbisio, autorka wprowadza Czytelnika w świat radości, smutku, zaskoczenia czy złości, wyjaśniając ważne aspekty życia małego dziecka.
Idealna lektura dla: młodszych dzieci do wspólnej lektury z rodzicami
Tematy przewodnie: emocje, edukacja emocjonalna