Wszystkim miłośnikom literatury azjatyckiej, oraz dla tym, którzy chcieliby poznać dalekowschodnich autorów przypominamy bestsellery wydawnictwa Kwiaty Orientu.

Sanmao, Sharyjskie dni

Opublikowane po raz pierwszy w 1976 roku dzieło Saharyjskie dni należy do klasyki literatury tajwańskiej. To autobiograficzna opowieść o pięknie i grozie piasków Sahary. Zbiór kilkunastu opowiadań autorstwa Chen Ping — międzynarodowej publiczności znanej jako Sanmao — składa się na fascynujący obraz tej części świata. To również relacja z burzliwego życia na pustyni, spisana w żywiołowej mieszance stylów. Saharyjskie dni to równocześnie intymny dziennik, notatnik z podróży, gawęda, historia miłosna. Autorka opisuje spotkania i relację z Sahrawi, rdzenną ludnością Sahary Zachodniej, stopniowe odkrywanie i eksplorację wielkiej pustyni oraz swój burzliwy związek z mężem, z którym dzieliła lęki i fascynacje Afryką. Dzieło przetłumaczono na kilkadziesiąt języków. Warto dodać, że Saharyjskie dni to pierwszy przekład literatury tajwańskiej w Polsce!

Fuminori Nakamura, Kieszonkowiec

Nietypowy, japoński kryminał w stylu noir, z rozbudowaną, wciągającą fabułą i niepowtarzalną narracją azjatyckiego mistrza gatunku. Kieszonkowiec Nakamury opowiada historię wprawnego i doświadczonego złodzieja, osoby z gangsterskiego półświatka, który w wyniku pewnego „wypadku przy pracy” zostaje zmuszony do radykalnej zmiany swojego życia. Bohatera powieści trawi głęboka melancholia, które nadaje dziełu znaczący egzystencjalny rys. Kieszonkowiec nie jest kryminałem typowym; to opowieść o meandrach ludzkiego losu, osadzona w mrocznej japońskiej metropolii, pełnej pokus i niebezpieczeństw. Książka odniosła duży sukces nie tylko w kraju kwitnącej wiśni, lecz również w Stanach Zjednoczonych. Została nominowana do nagrody Los Angeles Times Book Prize, a styl autora porównywano do Raymonda Chandlera i Dennisa Lehane’a.

Shin Kyung-sook, Zaopiekuj się moją mamą

Nastrojowa, poruszająca opowieść o istocie macierzyństwa, poszukiwaniu wspólnoty i pragnieniu bliskości z drugim człowiekiem. Południowokoreańska pisarka opowiada wzruszającą historię rodziny poszukującej matki, która pewnego popołudnia znika w anonimowym tłumie na stacji metra. Podczas poszukiwań każdy z członków rodziny — mąż, dorosłe dzieci — będzie zmuszony rozliczyć się z możliwą stratą To nie tylko próba literackich dociekań na temat symbolicznego znaczenia matki i jej powinności — to również traktat dotyczący ludzkiej potrzeby ustanawiania i pielęgnowania więzi z innymi. Książka autorstwa niezwykle popularnej w Korei Południowej Shin Kyung-sook została wydana w kilkunastu krajach.

Oh Jeonghui, Ptak

Napisany z perspektywy wrażliwej dwunastolatki i jej brata portret Korei Południowej, państwie pogrążonym w kryzysie lat dziewięćdziesiątych. To poruszająca, przesiąknięta smutkiem opowieść o wyobcowanym i anemicznym społeczeństwie, a jednocześnie świadectwo dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości Półwyspu Koreańskiego na progu XXI wieku. Na przykładzie losów dwójki opuszczonych dzieci Jeounghui wystawia przenikliwe, ale też gorzkie świadectwo przemian społecznych, jakie stały się udziałem tego azjatyckiego kraju. Ptak został przetłumaczony na kilkanaście języków, a sama autorka powieści należy do grona najważniejszych południowokoreańskich pisarek.

Shin Kyung-sook, Będę tam

Seul, lata osiemdziesiąte XX wieku, Korea Południowa wciąż znajduje się pod dyktaturą wojskową. Jeong Yun po rocznym urlopie dziekańskim wraca na studia, gdzie spotyka Myeong-seo i Mi-ru. Cała trójka zaprzyjaźnia się, wspiera wzajemnie i zaczyna darzyć głębokim przywiązaniem. Na horyzoncie widać jednak dramat, który stanie się ich udziałem.

Natsu Miyashita, Las z wełny i stali

Natsu Miyashita debiutowała w 2004 roku nowelą Spokojny deszcz nominowaną do Nagrody dla Młodych Twórców magazynu Bungakukai. W 2016 roku za powieść Las z wełny i stali otrzymała Nagrodę Księgarzy – wyróżnienie przyznawane tytułom wybranym w drodze głosowania przez pracowników księgarń w całym kraju. Książka została przetłumaczona na wiele języków, dając autorce światowy rozgłos. Natsu Miyashita, snuje refleksyjną opowieść o chłopcu, który zapragnął zostać stroicielem fortepianów. Jak będzie wyglądała droga do realizacji marzenia i czy bohaterowi uda się osiągnąć cel?

1 Shares:
Może zainteresować Cię także