W listopadzie do księgarń trafi nowa książka Marty Motyl – historyczki sztuki i pisarki. Już dziś przedpremierowo, prezentujemy fragment Sztuki podglądania.

Ciało to temat nierozerwalnie związany z historią sztuki – przykładami niech będą Wenus z Willendorfu, Nike z Samotraki, renesansowy antropocentryzm czy dwudziestowieczny body-art. To, że wizerunki nagiego człowieka często budziły (lub budzą) liczne kontrowersje, także jest wiadome – wystarczy wspomnieć słynny Sąd Ostateczny Michała Anioła, którego odsłonięcie odbyło się w atmosferze skandalu, ponieważ przedstawione w nim postaci były nieubrane (a jeden z uczniów słynnego rzeźbiarza miał domalować opaski na biodrach bohaterów fresku).

Tym większe kontrowersje wzbudzał (lub zbudza nadal) wizerunek ciał ujętych w miłosnym zbliżeniu lub części intymne będące tematami sztuki. Marta Motyl w książce Sztuka podglądnia przybliża czytelnikowi prace mistrzów malarstwa, a każdy z rozdziałów poświęcony jest jednemu z obrazów lub grafice.

Wnikliwe eseje autorki to podróż przez style i epoki – poznajemy fakty z życia artystów, bogate tła historyczne i same dzieła. W Sztuce podglądania jesteśmy więc nie tylko “podglądaczami” pełnej erotyki sceny, jaką wykreował malarz, ale także podglądamy w pewnym sensie samych twórców. A w książce Marty Motyl spotkamy ich wielu: Tamara Łepmicka, Gustaw Klimt, Egon Schile, Henri de Toulouse-Lautrec i innych.

Co zatem czeka czytelnika? Niecodzienna wyprawa przez dzieła o których tak we wstępie pisze autorka:

Dzieła przetwarzają kwestie intymne, a zatem sekretne, na pokazowe, a więc teatralne. Akcja każdego z nich rozgrywa się w sypialni bądź w dekoracjach, które przywodzą ją na myśl. Zdarza się, że twórca dodatkowo podkreśla teatralność obnażenia i/lub zbliżenia, wtedy gdy prezentuje na obrazie pełne przepychu łóżko z uchylonymi zasłonami, tym samym przypominające scenę z odsłoniętą kurtyną.

Zajrzyj do środka Sztuki podglądania (kliknij tutaj).

Marta Motyl – pisarka i historyczka sztuki, także autorka kolaży. Opisywane historie nasyca emocjami i erotyką. Nie istnieją w nich granice obyczajowe ani granice wyobraźni. Współpracuje z artystami, instytucjami kultury, fundacjami, tworząc teksty poświęcone sztukom wizualnym. Wielbicielka niekonwencjonalnych połączeń w sztuce i w życiu. Autorka m.in. powieści Kolekcjonerka wydanej nakładem wydawnictwa Lira.

Źródło: wydawnictwo Lira, Fot. Maciej Zienkiewicz

52 Shares:
Może zainteresować Cię także