Wakacyjne upały powoli ustają, a wieczory robią się coraz dłuższe. Nie ma co ukrywać, na horyzoncie majaczy już jesień. Dla nas oznacza to przede wszystkim więcej okazji do lektury. Przedstawiamy wyjątkową propozycję czytelniczą na jesienne miesiące. Tym razem polecamy wybrać się na literacką podróż do dalekiej Azji.

Sanmao, Sharyjskie dni, wydawnictwo Kwiaty Orientu

Opublikowane po raz pierwszy w 1976 roku dzieło Saharyjskie dni należy do klasyki literatury tajwańskiej. To autobiograficzna opowieść o pięknie i grozie piasków Sahary. Zbiór kilkunastu opowiadań autorstwa Chen Ping — międzynarodowej publiczności znanej jako Sanmao — składa się na fascynujący obraz tej części świata. To również relacja z burzliwego życia na pustyni, spisana w żywiołowej mieszance stylów. Saharyjskie dni to równocześnie intymny dziennik, notatnik z podróży, gawęda, historia miłosna. Autorka opisuje spotkania i relację z Sahrawi, rdzenną ludnością Sahary Zachodniej, stopniowe odkrywanie i eksplorację wielkiej pustyni oraz swój burzliwy związek z mężem, z którym dzieliła lęki i fascynacje Afryką. Dzieło przetłumaczono na kilkadziesiąt języków. Warto dodać, że Saharyjskie dni to pierwszy przekład literatury tajwańskiej w Polsce!

Fuminori Nakamura, Kieszonkowiec, wydawnictwo Kwiaty Orientu

Nietypowy, japoński kryminał w stylu noir, z rozbudowaną, wciągającą fabułą i niepowtarzalną narracją azjatyckiego mistrza gatunku. Kieszonkowiec Nakamury opowiada historię wprawnego i doświadczonego złodzieja, osoby z gangsterskiego półświatka, który w wyniku pewnego „wypadku przy pracy” zostaje zmuszony do radykalnej zmiany swojego życia. Bohatera powieści trawi głęboka melancholia, które nadaje dziełu znaczący egzystencjalny rys. Kieszonkowiec nie jest kryminałem typowym; to opowieść o meandrach ludzkiego losu, osadzona w mrocznej japońskiej metropolii, pełnej pokus i niebezpieczeństw. Książka odniosła duży sukces nie tylko w kraju kwitnącej wiśni, lecz również w Stanach Zjednoczonych. Została nominowana do nagrody Los Angeles Times Book Prize, a styl autora porównywano do Raymonda Chandlera i Dennisa Lehane’a.

Shin Kyung-sook, Zaopiekuj się moją mamą, wydawnictwo Kwiaty Orientu

Nastrojowa, poruszająca opowieść o istocie macierzyństwa, poszukiwaniu wspólnoty i pragnieniu bliskości z drugim człowiekiem. Południowokoreańska pisarka opowiada wzruszającą historię rodziny poszukującej matki, która pewnego popołudnia znika w anonimowym tłumie na stacji metra. Podczas poszukiwań każdy z członków rodziny — mąż, dorosłe dzieci — będzie zmuszony rozliczyć się z możliwą stratą To nie tylko próba literackich dociekań na temat symbolicznego znaczenia matki i jej powinności — to również traktat dotyczący ludzkiej potrzeby ustanawiania i pielęgnowania więzi z innymi. Książka autorstwa niezwykle popularnej w Korei Południowej Shin Kyung-sook została wydana w kilkunastu krajach.

Oh Jeonghui, Ptak, wydawnictwo Kwiaty Orientu

Napisany z perspektywy wrażliwej dwunastolatki i jej brata portret Korei Południowej, państwie pogrążonym w kryzysie lat dziewięćdziesiątych. To poruszająca, przesiąknięta smutkiem opowieść o wyobcowanym i anemicznym społeczeństwie, a jednocześnie świadectwo dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości Półwyspu Koreańskiego na progu XXI wieku. Na przykładzie losów dwójki opuszczonych dzieci Jeounghui wystawia przenikliwe, ale też gorzkie świadectwo przemian społecznych, jakie stały się udziałem tego azjatyckiego kraju. Ptak został przetłumaczony na kilkanaście języków, a sama autorka powieści należy do grona najważniejszych południowokoreańskich pisarek.

Yu Hua, Krzyk w deszczu, wydawnictwo Dialog

Brawurowy, nieszablonowy konglomerat różnych konwencji opowiadania: Krzyk w deszczu jest czymś pomiędzy powieścią inicjacyjną, mrocznym thrillerem a reportażem z maoistowskich Chin. Na kartach swojej książki Yu Hua przenosi czytelników do czasów rewolucji kulturalnej i opowiada o losach Guanglina, którego kolejne wspomnienia z młodości stają się punktem odniesienia dla narracyjnego eksperymentu, pełnego ironii i ciętego, czarnego humoru. Powieść chińskiego mistrza długiej formy stanowi frapującą na poziomie literackim analizę ludzkiej natury. Yu Hua to jeden z najwybitniejszych współczesnych pisarzy chińskich, ceniony i rozpoznawalny jest również na Zachodzie.

Osamu Dazai, Uczennica, wydawnictwo Dialog

Opublikowane po raz pierwszy w 1939 roku arcydzieło japońskiego prekursora gatunku „powieści o sobie” (watakushi-shōsetsu) to nieco kampowa, stylizowana spowiedź tytułowej uczennicy z trudów dorastania w zmierzchającej, cesarskiej Japonii. Tę krótką i zwięzłą powieść charakteryzuje niezwykła intensywność opisywanych przez główną bohaterkę doświadczeń. Są one tylko pozornie banalne. Stylizując swoją narrację na pamiętnik nastolatki, Osamu Dazai zawarł w Uczennicy dużo wątków autobiograficznych, których dekadencki, katastroficzny klimat przywodzi na myśl najlepsze dzieła europejskiego egzystencjalizmu. Jedna z najbardziej przejmujących próz tragicznie zmarłego pisarza.

Jiang Rong, Wilczy totem, wydawnictwo Dialog

Wciągająca, monumentalna powieść napisana z wielkiej miłości do krajobrazu mongolskiego stepu i przyrody. To również trudna historia wspólnego życia oraz zwyczajów Mongołów i Chińczyków. Dzieło niepozbawione jest akcentu politycznego: w opublikowanym po raz pierwszy w 1971 roku Wilczym totemie pisarz Jiang Rong kieruje swoje krytyczne ostrze pod adresem imperialistycznej polityki Chin, w wyniku czego przez lata był represjonowany przez komunistyczne władze. Akcja powieści rozgrywa się w latach 60. XX wieku. Główny bohater trafia z Pekinu na stepy Mongolii Wewnętrznej, gdzie rozpoczyna się jego fascynacja wilkami. Wkrótce pekiński student odkrywa w sobie wielką więź z dzikimi zwierzętami i przyrodą, co zmusi go do refleksji nad ludzką naturą.

Ryūnosuke Akutagawa, Życie szaleńca i inne opowiadania, wydawnictwo Dialog

Bogaty i zróżnicowany zbiór krótkich historii napisanych przez „ojca japońskich opowiadań”, które stały się już absolutną klasyką dwudziestowiecznej literatury kraju kwitnącej wiśni. Akutagawa znany jest jako przenikliwy, krytyczny komentator modernizacji Japonii i głos wszystkich rozgoryczonych z powodu stopniowego zanikania kulturalnych tradycji cesarstwa. W swoich opowiadaniach pisarz uniwersalizuje trudny problem kryzysu wartości oraz zaniku więzi rodzinnych i społecznych. Akutagawa jest bezsprzecznie jednym z najważniejszych punktów odniesienia dla współczesnej literatury japońskiej, a jego spuścizna wciąż skłania do refleksji i polemik. Przyznawana od 1935 roku Nagroda im. Akutagawy stanowi najbardziej prestiżową japońską nagrodę literacką, przyznawaną młodym autorom i autorkom.

Sakunosuke Oda, Wiwat małżeństwo, wydawnictwo Tajfuny

Unikalny literacki portret Osaki z pierwszej połowy XX wieku, rozrywkowej stolicy środkowej Japonii. To zabawna, słodko-gorzka historia Choko i Ryukichiego — ona jest byłą gejszą, on natomiast drobnym handlarzem, żyjącym z dnia na dzień. Oboje wpadają w wir miejskiego życia. Książka ukazała się w starannie redagowanej serii Tajfuny Mini, prezentującej nieznane do tej pory polskiemu czytelnikowi oblicze japońskiej literatury. Sakunosuke Oda często porównywany jest do innego „skandalisty”, pisarza Osamu Dazai, których ówczesna prasa kulturalna nazywała „frakcją łotrów” japońskiej literatury. Bezkompromisowa krytyka społeczeństwa, jaką autorzy ci podejmowali w swojej twórczości, jeszcze długo po ich śmierci wywoływała liczne kontrowersje w życiu intelektualnym Japonii.

Frances Cha, Gdybym miała twoją twarz, wydawnictwo Tajfuny

Błyskotliwa opowieść o klasowej i genderowej przemocy, której akcja toczy się we współczesnym Seulu — oszałamiającej, futurystycznej stolicy Korei Południowej. Grupa młodych Koreanek usiłuje znaleźć swoje miejsce w rzeczywistości, którą rządzą ekonomiczne i płciowe wykluczenie. Jest wśród nich ekskluzywna kobieta do towarzystwa, artystka konceptualna, nastolatka obsesyjnie zakochana w gwieździe k-popu oraz młoda matka, której nie stać na wychowanie swojego dziecka. Wszystkie one muszą stawić czoła niesprawiedliwym, wyśrubowanym kanonom piękna i bogactwa, aby wyrwać się ze spirali biedy i wstydu. Porywająca powieść autorstwa Frances Cha stała się bestsellerową pozycją w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych.

Aoko Matsuda, Układ(a)ne, wydawnictwo Tajfuny

Literacki majstersztyk jednej z najciekawszych japońskich pisarek młodego pokolenia. Zbiór opowiadań Układ(a)ne to pierwszy w historii przekład awangardowej prozy autorstwa Aoko Matsuda. Składające się na tom historie to opowieści o absurdach i presji życia we współczesnym świecie. Autorka pisze o problemach i bolączkach naszej epoki z pełnym swady i humoru rozmachem, który pozwala jej wprowadzić do swojej narracji różne style i konwencje. Matsuda nie stroni również od groteski i zabawy formą. W efekcie zbiór opowiadań Układ(a)ne zaskakuje świeżością spojrzenia i błyskotliwym ujęciem epoki późnego kapitalizmu w japońskim wydaniu.

Hiroko Oyamada, Ogród, wydawnictwo Tajfuny

Pierwsze tłumaczenie na język polski twórczości Hiroko Oyamady — utytułowanej japońskiej pisarki, która w swojej twórczości w sposób mistrzowski łączy tajemniczą niesamowitość Kafki z realistycznym konkretem Llosy. Na zbiór Ogród składa się kilkanaście intrygujących opowiadań, dla których głównym punktem odniesienia staje się natura i codzienna relacja człowieka z przyrodą. Zamiast jednak podążania do „mocnej” puenty, narracja Ogrodu wije się jak pnącze, w każdą możliwą stronę, nierzadko w sposób niespodziewany zmieniając swoją dynamikę i kierunek dociekań. To balansowanie na granicy różnych konwencji mówienia jest znakiem rozpoznawczym japońskiej pisarki. Oyamada wciąga czytelnika w literacką grę, w wyniku której szara codzienność staje się pełna zaskakujących, ukrytych znaczeń.

Ryu Murakami, Piercing, wydawnictwo Tajfuny

Japońska opowieść o ludzkich żądzach i pragnieniach. Pozornie spełniony mąż i ojciec Masayuki dręczy się myślami o krzywdzie, jaką może wyrządzić swojemu dziecku. Postanawia sprawdzić, czy byłby zdolny posunąć się do przemocy. Chiaka — otumaniona lekami nocna call girl — zostaje wplątana w jego demoniczny plan. Wciągający, japoński thriller o agresji i demonach przeszłości.

1 Shares:
Może zainteresować Cię także